Właściwości zdrowotne kawy zbożowej

środa, września 09, 2015




Produkty naturalne wracają  do łask. Mam tu na myśli nie tylko kosmetyki,  również żywność. Nie wiem jak Wam ale mnie kawa zbożowa kojarzy się czasami dzieciństwa, kiedy dzieciom często zamiast czarnej herbaty podawano kakao z mlekiem albo zbożówkę, najczęściej była to inka z dużą ilością mleka.

źródło




Kawa zbożowa to nic innego, jak prażone ziarna zbóż, najczęściej jęczmień, żyto, pszenica, burak cukrowy, czasem też orkisz, korzeń cykorii. Rzadko dodaje się do niej również tarninę, głóg, wiesiołek lub żołądź. Jest produktem naturalnym pozbawionym konserwantów i barwników. To napój z wieloletnią tradycją. Pojawił się w Polsce pod koniec XVIII wieku.





Dziś po kawę zbożową sięgają nie tylko dzieci ale i coraz częściej dorośli, a nawet seniorzy. Z uwagi na brak kofeiny polecana jest także kobietom w ciąży i matko karmiącym. Poza tym to bardzo zdrowy napój, bogaty w liczne składniki odżywcze. Kawa zbożowa zawiera: witaminy (witaminy z grupy B), minerały (magnez, cynk, potas, żelazo, fosfor), błonnik, polifenole, inulinę, białko, węglowodany złożone oraz śladową ilość tłuszczu.


WŁAŚCIWOŚCI KAWY ZBOŻOWEJ:

zawiera sporo składników odżywczych,
ogranicza wchłanianie węglowodanów z pożywienia,
pita z mlekiem zwiększa wchłanianie białka i magnezu,
dzięki zawartości błonnika ułatwia trawienie i przyspiesza metabolizm (polecana jest osobom odchudzającym się),
zawiera inulinę – naturalny prebiotyk, który korzystnie wpływa na florę bakteryjną jelita grubego,
dzięki zawartości witamin z grupy B i magnezu korzystnie wpływa na układ nerwowy i    samopoczucie,
zawiera polifenole – przeciwutleniacze, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami,
nie drażni żołądka,
nie podnosi ciśnienia krwi jak tradycyjna kawa (nie zawiera kofeiny),
lekko ociepla organizm,
wspomaga układ krążenia, pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi,
nie zawiera kofeiny, więc nie uzależnia (może być pita przez kobiet w ciąży, matki karmiące i dzieci),
jest niskokaloryczna (kubek kawy zbożowej 2 łyżeczek bez dodatków, to 5-52 kcal),





Przegląd kaw zbożowych 

W sklepach dostępnych jest kilka rodzajów kaw zbożowych. Możemy dostać zarówno kawę rozpuszczalną, jak Inka (Delecta), Caro (Nestle), Grande (Kaufland), oraz Celinka (Celiko), granulowaną - Poranna (Mokate), ekspresową w torebkach – Anatol (Delecta) oraz sypaną – Kujawianka (Delecta),Kawa zbożowa z cykorią (Cykoria) lub też Kawa Żołędziówka (Dary Natury) albo Ziołowo zbożowa (Dary Natury)


W sklepach są też tzw. „łagodne kawy”, połączenie rozpuszczalnej kawy tradycyjnej i kawy zbożowej np.Śniadaniowa (Prima), albo połączenie kawy i cykorii - Cafe’a (Biogran), Cykorianka (Cykoria) orazRicoré (Nestle).


źródło



Moje wrażenia dotyczące popularnych kaw zbożowych:

Zawsze piję kawę zbożową z mlekiem, gdyż taka najbardziej mi smakuje. Poza tym dodatek mleka zwiększa wchłanianie białka i magnezu. Tylko do Kujawianki dodaję przyprawy z uwagi na fakt, że jest to kawa sypana, którą potem przecedzam przez sitko. Poniżej przestawiam kilka najbardziej popularnych kaw zbożowych.




Inka 
(rozpuszczalna) dostępna jest zarówno wersja klasyczna jaki z magnezem, wersja limitowana z wanilią i pomarańczą lub korzenna. Nie przepadam za żadną inką, bo jak dla mnie ma zbyt słaby aromat ale wiem że w wielu domach jest bardzo popularna.

Skład: jęczmień, żyto, cykoria, buraki cukrowe.





Anatol 
(ekspresowa w torebkach) dostępna zarówno w wersji klasycznej, waniliowej,  jak i tzw. ”mocnej”, która jako jedyna z tych trzech mi smakuję i kupuję ją regularnie. Jest wygodna w przyrządzaniu, zaparza się ją jak herbatę. Anatola można kupić w większości sklepów spożywczych i hipermarketów. Jest najmniej kaloryczna spośród kaw zbożowych, jedna saszetka ma tylko 5 kcal!

Skład: cykoria, żyto.


Caro 

(rozpuszczalna) ma lekko słodkawy (za sprawą słodu jęczmiennego) i orzechowy posmak. Lubię do niej wracać, choć jak na kawę zbożową jest dość droga, puszka 200g kosztuje ok.12 zł.



Skład: jęczmień, słód jęczmienny, cykoria, żyto.


źródło




Przeciwwskazania 

Kawy zbożowej powinny unikać osoby nie tolerujące glutenu.



Dodatki

Smak kawy zbożowej dobrze harmonizuje się niektórymi przyprawami, jak mielony cynamon, wanilia, anyż, goździki, imbir, kardamon. Trzy ostatnie przyprawy należy dodawać z umiarem. Na kubek kawy zbożowej w zupełności wystarczą 1-2 goździki, 1 malutkie ziarenko kardamonu (z wnętrza), 1 "ramię" gwiazdki anyżu. Nie należy przesadzać z przyprawami, bo można zepsuć smak napoju. Kawę zbożową można pić mlekiem, miodem, cukrem trzcinowym, a także z syropami smakowymi lub aromatami do ciasta (waniliowy, migdałowy).  W lecie zaś może być spożywana na zimno z kostkami lodu oraz z dodatkiem lodów np. śmietankowych lub waniliowych.




Jak widać, jest w czym wybierać spośród kaw zbożowych. Każdy znajdzie coś dla siebie. Jest  to napój nieszkodliwy, a wręcz zdrowotny! Nie uzależnia, jak tradycyjna kawa. Może stanowić zarówno jej substytut jak i ciekawy zamiennik. Ja z małej czarnej nie zrezygnuję nigdy:) no chyba żebym musiała z przyczyn  np. medycznych. Kawę zbożową traktuję jako jej alternatywę. Piję ją zwykle wieczorem do kolacji:)


Co sądzicie o kawie zbożowej?  Jaka smakuje Wam najbardziej?

Podobne

2 komentarze

  1. Ja pewnego pięknego dnia postanowiłam, że rzucam kawę i przestawiam się na zbożówkę. Na razie Inka, ale mnie bardzo smakuje :) Zrobiłam to z powodów zdrowotnych - ostatnimi czasy zaczęłam być bardziej uzależniona od kawy niż normalnie i więcej piłam. Źle się po tym czułam. O dziwo, nie kusi mnie nawet ani trochę powrót do zwykłej kawy, a dobrym argumentem przemawiającym za zbożówką jest dla mnie to, że mogę ją pić wieczorami i w dowolnych ilościach. Choć tym wpisem przypomniałaś mi o Caro, którym poczęstował mnie kiedyś znajomy i pamiętam, że ona miała cudowny, orzechowy smak. Muszę jej poszukać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak byłam mała to nie chciałam jej pić, teraz dopiero doceniam jej walory :) Ciekawie też opisano właściwosci kawy zbożowej na http://ibeauty.pl/kawa-zbozowa-kawa-bez-kawy/ , polecam się do niej przekonać bo warto !

    OdpowiedzUsuń